Sunday 20 March 2011

Kehadiran Cahaya Mata Part 2

    Pada tanggal 31hb 7. 2010 aku dan hubby nekad pulang ke kampung pagi tu...bukan apa risau akan diriku,jika sesuatu terjadi padaku....siapa yang akan menjaga ankku yang sulung klu hubby keluar berkerja di PJ.Walaupun hubby kerja tp dia diberi kebenaran pulang awal.Tapi yang merisaukan dia jika terjadi apa2 sebab jarak rumah dan tempat kerjanyer jauh....siap2 packing barang2 ku,pakaian ku,ankku yg sulung...pakaian bb nie aku mmg dh stayby awal2 dlm keta.
       Syukur la Alhamdullilah kami selamat smpai kira2 jam 11pg di kampung Raub,Pahang.Ala...bukan jauh pun dekat jer....1jam setengah smpai la....hiihihsamapai jer..aku trus la buka tudung saji...laparrr.....tiba2..mlm tu perut aku rasa sakit sgt2...memulas2..bhg ari lagi sakit....entah kenape entah la....aku ckp dgn hubby aku...dia risau dan ajak aku g hospital...aku ckp nanti dulu la coz.......kejap2 jer sakit...aku bawa baring...
Keesokkan harinyer aku g umah wan ( nenek ) saudara g berurut yang terakhir....sebelum bersalin....wan cakap dh xlama dh nie....cuma pangkal dia jauh lagi...tu sb lambat...dia urut2 perut ku dia ckp bb ku nie bsr orgnyer....semangat...penuh jer perut nie.....pas2 dia ckp kemungkinan bb aku lelaki.....entah la wan.pas2 wan tadi buatkan aku minyak selusuh ( kelapa ) tuk aku minum dan sapu pd perut....air selusuh???..dh abis aku kerjakan bb xkuar2 jugak...hihihihihi.....banyak main la bb mama nie....
Ari isnin aku ajak hubby g klinik tuk check up kt sana....biasa la buat check up seperti ibu lain2...tp aku nie special sikit maklum la dh lepas due date so,kena la perhatian lebih....doc situ terkejut kenape saya xbersalin lagi disebabkan buku check up nie menunjukkan aku ada kencing manis???..tp result xde plk???..pelik2...doc tanyer aku...aku jawab entah la diorg srh saya buat Bsp saya buat  jer...doc ckp biasanyer klu org ada kencing manis nie dia kan dipaksa bersalin awal...
        Doc srh misi buat panggilan ke kk sg tua,selayang nak tau result aku yang last minum air gula....misi cal2 xde orang angkat/line sibuk....last2 doc buat surat srh aku masuk hospital...dia tanyer aku nak msk ari nie atau rabu...aku ckp rabu la....hhiihih...coz xde rasa sakit pun....doc check laluan pun xbuka lagi....syukur la hubby jadi peneman setiasa...hiihihhi...hari demi hari...smapai jugak la ari rabu...kejap jer...aku g Hospital Raub..daftar diri....smpai sana biasa la....pas2 aku disuruh g ke ward bersalin...smpai sana aku diminta tukar pakaian khas...warna pink...siap2 salin baju uniform cantik tu...aku diminta memberi keterangan diri...hiihhi mcm kt jail la pulak...hahhaha.....dh siap2 semunyer apalagi angkat brg2 g ke katil...aku dpt katil depan sekali dekat la dgn pintu lagipun xramai orang......menjelang ptg ada la 2,3orang masuk.semuanyer sakit biasa la...kencing manis,darah tinggi.....masalah hb rendah...mcm2 la....jururawat pelatih periksa perut dan bb ku...aku ckp dgn dia perut asyik mengeras jer....pelatih tu rasa smbil tgk jam di tangan....pas2 buat rekod...time bb tu mengeras sakit sgt2....perut rasa tegang jer....setiap 5minit mcm tu la......ketua juru rawat ckp xperlu msk buat coz aku dh ada tanda2 sakit yg kerap dan jarak dekat....5minit...7minit..10minit...5minit...sampai mlm ok jer...hihiihhi

Tempat beraduku
       Keesokkan paginyer aku mandi seperti biasa.....makan..tghari hubby dan ankku yang sulung smpai...tgkkan aku...aku blh ketawa..bercerita...mcm2 la....sakit?????..sikit pun tak....hihihhi...ptg tu doc check aku ckp ok jer xde sakit pun....esok pagi (jumaat ) puan kami akan masukkan ubat..kata doc..aku angguk jer....siap je aku mandi pagi...doc dtg periksa pesakit lain dan aku mcm biasa di srh msk ke bilik tu dimasukkan ubat supaya laluan aku dibuka....aku tanyer misi tu klu msk ubat nie trs bersalin ke???..dia ckp dgn aku bergantung pd orang jugak...ada yg msk ubat trs sakit nk bersalin,ada yg msk ubat kali ke-2 xbersalin....bergantung pd individu tu....ooohhhh...harap aku bersalin la ya ari nie....lps msk ubat aku disrh bari selama sejam tuk ubat tu serap dlm faraj aku.....start dari tu mula la....aku rasa sakit sikit demi sikit tp xkuat la ...mybe kesan dr ubat tu.....hubby call nk dtg aku bgtau jgn dtg lps solat jumaat baru dtg....aku dpt rasakan lps solat jumaat aku bersalin......aku ckp dgn misi...2...sakit perut...dia srh aku baring dan check laluan xbuka lagi...aku tgk jam didinding...aik..nie dh kul1 lbh nie.....Ya Allah dh ,mula sakit yang teramat2 sangat smpai meleleh jugak la air mata aku.....yang misi tu asyik ckp kt aku nie..sabar ..sabar...puan iftifar byk2.....
Signboard Katilku
 mulut aku nie xputus baca ayat suci al-quran....dan ya Allah...Allahhuakbar.......smbil menangis la aku.....sakit yang teramat sgt2....sb paksakan...doc perempuan dtg tuk masukan ubat kali ke-2...smbil dlm hati aku berdoa...Ya Allah kau permudahkan la urusan umatmu nie....Engkau berikan lah hambamu kekuatan...sebelum doc hendak mskkan ubat,dia akan check laluan terlebih dahulu...bila doc tu seluk jer....Ya Allah sakit sgt2.......doc bagtau...laluan aku dh buka 4cm...syukur Alhamdullilah....Terima kasih Ya Allah....kerna dengar keluhan hambaMU....doc ckp blh la kita tolak ke LR nie...tapi misi tu ckp dgn doc baru tu kt sini 5cm baru kita tolak...lebih krg 15minit aku ditolak msk ke LR.mmg aku dh xtahn sgt nk keluar sgt2 dh bb......aku tanyer misi ada husband sy kt luar ke???...misi panggil hubby..hubby msk tgk dan beri semangat pada aku....mmg sakit sgt2....teran punyer teran....bila nk keluar nie...xtahan dh teran kuat2 nie....misi tu ckp sikit lagi puan....boleh2 sikit lagi...aku teran la sedaya mungkin....rasa mcm nk keluar darah kt hidung aku nie teran sungguh2....Selamat kepala dh keluar...bahu pulak aku teran sikit...dan bb trs keluar  tepat jam 4..01ptg.....aku lihat bb..aku tgk...dlm hatiku wah...besar anakku nie....legaa....rasanyer....siap misi tu mandikan dan timbangkan berat anakku....aku dapat lihat bertapa comelnyer...bb ku..siap misi tu bersihakan bb ku..dia berkata "besar2 bdk sekarang nie ya",dlm xdaya tu aku blh tanyer bape berat ank saya...???..misi tu jawab 3.7kg...hah..terkejut aku dengar.....patut la aku xlarat sgt.....bsr orangnyer....."puan blh la tido dulu sementara kami nak jahit nie...aku hanya angguk jer....
New Born -6 /8/2010
mmg xlarat menahan sakit..tenaga dh abis teran tadi.....aku tertido tapi masih blh dengar orang bercakap...tp mataku berat sgt2....lama jugak la misi pelatih nie jahit...kul 5ptg baru aku kluar LR...keluar je...mak,adik2 dan hubby serta ank sulungku aku dh ada kt katil...mak aku trs dukung cucu dia...mak aku ckp terasa betul pegang dia nie...bsr orgnyer....dia tanyer bape kg...aku jawab 3.7kg.....patut la...suamiku ambil wuduk dan iqamad kt telinga bb......w/pun sakit aku xhlg lagi sb kesandr ubat tu...ya la bersalin paksa mmg sakit sgt..sakit perut..kepala ada pening la sikit2.....misi beri aku penadol aku baring kejap...bagi bertenaga sikit tu aku mandi...maklum lah aku xselesa lps bersalin xmandi....geli....meleket.....darah masih turun mcm air jer....smpai abis la kt lantai katil aku tu.....misi tu ckp biarkan ada org lapkan nanti.....selasai aku mandi2...aku pun rest...sebelum tu misi srh aku minum milo bg tenaga.....aku xlalu makan..tunggu la makanan ptg...biasa la maskan hospital sayur air,buah tembikai,sup ayam....masa mak aku datang tadi mmg dia dh bawa bekal tuk aku lauk berpantang.mak ckp blh mkn ayam...sb xgatal lagipun aku bersalin normal bkn operet...aku xlalu aku bg ank sulungku makan....

Nurin Batrisya Amani
     Sedih pulak esok hubby dah nk blik Kuala Lumpur...dh mula kerja.....smpai jer tmpat kerja hubby...bos dia bg cuti smpai ari ahad sebenarnyer...tapi xpe la ari rabu hubby cuti blik sb nak selesaikan surat beranak dan my kid ank ku nie.....ha..nak tau nama apa yang aku dan hubby bagi ke anak yang nie...mmg best namanyer...dan makna sekali pun cantik....Nurin Batrisya Amani (cahaya/bijaksana/cerdik/kesetiaan ) ...lebih kurang tu la maksud namanyer....ari esoknyer...aku dibenarkan pulang....doc beri  aku pulang coz xde apa2 masalah pada aku dan bb.....syukur.....best la dapat blik..boring jugak duk hospital nie....ayah aku xdapat jmput coz dia ada hal...so,minta tolong jiran depan rumah mak aku yang jemputkan.....TQ pada puan ida ya...ihihihhihi....belum sempat berlabuh punggung kt atas katil ada jiran aku dtg melawat.....apalagi makcik tu dukung jer anak aku dia pun cakap...bdk nie semangat betul......hihihihi....
Apalagi klu dah siap bersalin  kena pakai gelang tag putih...lps bersalin pakai gelang pink tag pulak.....nak tanggal bukan main susah...lagi...
Nie la gelang pink aku

Ha..mesti u all nak tgk pic muka aku lps bersalin....teruk betul sb apa teran kuat sangat smpai berbintik merah2 muka dan dlm mata merah jer..coz darah keluar.....mmg xsanggup aku lihat muka aku......xsmpai seminggu hilang la....hari2 aku makan sup ikan haruan.....tuk cepat sembuhkan luka.....

Wajah Comotku

Prose berpantang aku berjalan seperti biasa...maklum la anak 2nd xde masalah la....tapi dlm hati risau jugak ya la.....mcmaner nk trn berat bdn blik nie...bersalin ank bsar nie mmg kena sabar la....huhuhuhu.....xpe aku akan usahakan hingga berjaya......dah xheran makanan yang sedap2 yang aku xboleh makan....ya la...aku xberminat lagi pagi 2 bangun mandi air rebusan daun2 ubat,minum air akar kayu,minum air manjakani...buerkkk...mmg pahit..tp lama2 dh biasa ok je..rasa manis...bertungku  dah siap pakai barut perut tiba masanyer makan tuk tambahkan air susu.....lauk berpantang biasa lah..nasi putih+lada hitam+ikan bilis +sup ikan haruan....tu la makan aku smpai abis pantang...biasa la juru rawat desa dtg umah check bb + aku..biasa la tgk jahitan....misi ckp bb aku ada nmpak kuning sedikit kat muka dia.....apalagi mak aku siap jemurkan bb...so,gelap sikit la...xpe asalkan ok.misi srh aku check darah bb risau kuning dia tinggi...aku g la check...masih ok lagi xtinggi....2,3x jugak la aku g ke klinik check darah tgk tinggi ke tak....result still ok je.
Hari ke- 2

     Aku bersyukur sangat2 ank aku nie xbanyak meragam....ank 1st pun mcm tu jugak....w/pun kedua-duanyer aku lahirkembar darah yang amat menyakitkan tp Allah tu permudahkan hambanyer.......bb aku yang nie mmg kuat menyusu...xcukup menyusu bdn....aku siap pam msk dlm botol pun dia abiskan jugak...kuat ank mama nie.....cepat membesar ya....sayang....selang seminggu my hubby datang melawat kami....dia ( hubby ) xsabar nk jmpa anak yg nie...dia suka bau bb coz wangi jer.......makin hari makin sihat dan nampak tembam bb tisya aku nie....suka tgk.....

Hari ke- 5










Hari ke-8
   Nie lah wajah-wajah kekasih hati mama dari hari ke hari......mmg best melihat perkembangan dia taip2 hari....mcm xpercaya jer...kejap je dh membesar......Aku berharap dengan kehadiran permataku yang ke-2 nie lebih meeratkan lagi hubungan kami sekeluarga......aku amat berharap tiada lagi masalah serta kekusutan diantara kami...disebabkan orang2 luar mahu pun keluarga aku dan dia......bagi aku keluarga aku tidak pernah mengaggu kehidupan kami sekeluarga bak kan mereka paham keadaan aku dan kehidupan sebagai suami isteri....tapi family sebelah hubby aku nie harap2 blh la berubah.....dan paham dgn pertambahan keluarga aku......aku tidak mahu sebab benda remeh temeh boleh menyebabkan aku dan hubby bergaduh................aku sendiri xpernah menganggu kehidupan mereka....
Hari ke-14
Hari ke-19

berpantang dalam pose aku.....hahhaha....aku sorang je xpose....hihihhi....aku pose jugak tp pose mkn...hihihihihi.......
xtak kena makan jugak ya la bb nk susu...hihihihihi...kena sorok2 la makan nanti nampak pulak adik2 aku.......ckp aku xpose...huhuhuhu....
Boring jugak ya xde buat apa....sekali sekala aku berfb jugak di rumah....




Hari ke-21
Hari yang memboringkan.....nak buat tu nie xblh..so duduk je la.....aku nie bukan jenis yang duk diam...ada jer kerja nak buat...mujurlah ada ank sulungku pengubat keboringan aku nie...Alhamdullilah..anak sulung ku blh la disuruh klu aku perlukan apa2....dh besar anak mama...pandai dah....prose urut badan aku dh berlalu selama 3 hari..pas tu last sekali time dekat nak abis pantang....baru berurut blik bg bertenaga dan cerg
as kembali....













No comments:

Post a Comment