Friday 18 March 2011

<<<< Kuasa Allah>>>>>> Part 1

Sambungan cerita semalam....

   Sampai jer aku di Kuala Lumpur...dan turun jer aku dari kereta....time tu waktu pagi sambil mendukung anak sulungku ( Nurin Nabilah )...tiba-tiba kepala ku pening yang teramat sangat2..pandanganku mula gelap sangat rasa nk pitam jer.....kenape la nie...aku xcukup tido ke???...hidungku mula menghidu aroma masakan mamak berhampiran rumah...Ya Allah kenape busuk sangat nie...xtahan aku dibuatnyer.
    Apa2 pun aku dayakan jua la menaiki ank tangga...kira2 dalam kiraan aku ada 25-30 anak tangga...maklum la duk kl nie semua rumah atas langgit jer...Ohhh..time aku duk di Bt. Caves lagi...aku sebenarnyer nk pindah xtahan duk area nie....kawasan panasss!!!....dengan pusat judi lah,pusut urut la,ayam2 kecil ( pelacur bdk sekolah ),awang hitam lagi.....dan paling xsuka cik tie kusss!!!!...EEerrgggg.....abis bonet depan keta aku dia angkut makanan....mujur makanan klu dia gigit wayar enjen keta abissss aku.....
    Keesokan harinyer aku berkerja la....sb dh cuti sehari bos bagi balik dari langkawi...so masuk opis la aku nmpaknyer banyak kerja yang perlu aku selasaikan...mataku nie xabis asyik lihat jam di dinding opis....bila la nak pukul  1tghari nie...lambat lagi la...ah...ah..layan facebook la dulu...Sedar tak sedar waktu yang ku tunggu dh tiba apalagi perut dh berbunyi nie....nak makan la ...laparrrr..sangat2...hah..singgah farmasi beli peknen test la....coz aku dh lewat period 2bulan nie....risau jugak...mmg merancang nak tambah 1 lagi....hihihih..maklum la  yang sulung pun dah nk masuk 3tahun...
     Sesampai jer kt opis aku apalagi terus g toilet la...buat test...harap2ada harap2 ada la....Aikk....nape kabur jer nie...mmg ada 2 line tapi line yang 1 tu kabur la.....kompiuss....blik nie cuba lagi la yang mahal sikit....blik kerja aku trs g farmasi dekat dengan rumah pulak...smapai kt rumah mandi dan test.bila aku lihat result yang ke-2 nie.....syukur alhamdullilah...Allah makbulkan permintaan umatnyer.....Thank You Allah.....mulut ku tidak putus menyebut syukur alhamdullilah...

Test 1 ( Kabur )
   Tunggu hubby balik baru aku khabarkan berita gembira nie....suka sangat2...sempat jugak aku ckp kat anak sulungku..."kakak, nak adik tak???;time tu mybe dia xpaham lagi ya la..aku dan hubby panggil dia gelaran adik;...sabar jer la...xpe nanti dia tgk perutku dh besar baru dia tau....hubby pulang rumah terus aku cerite...dia pun seronok mendengarnyer....dan berharap adalah dia kawan lps nie...hihihi..maksud hubby ku tu "bb boy la....hihihih....mcm aku xkisah asalkan selamat,sihat,cukup sifat dan comel....hihihi


    Aku telah bersepakat tuk berpindah rumah...lagi satu tuan umah aku duduk nie nk jual umah nie...so,sblm aku kena halau baik keluar awal2...cari punyer la cari rumah dapat la di Bandar Baru Selayang....tempatnyer ok atas bukit...byk pokok2...sejuk jer....dh last minit cari rumah..lagipun onwer rumah tu bagi tempoh sebulan lagi...dlm minggu nie jugak aku pindah.....


   Aku pun daftar mangandung di klinik sg.tua selayang...mesti u all nak tengok pic aku time peknen nie....dari awal hingga ke akhir kan dan darisitu anda blh teka bb apa yang aku kandungkan boy atau gurl...hiihhihi...


2 Month
3 Month ++
4 Month ++






     Genap kandungan aku 5 Bulan aku mula mengalami alahan yang agak teruk....mual2 nak muntah,pening kepala,sering mengalami kekejangan pada kaki....nafsu makan???...aku xsuka mkn nasi pun xleh masuk....entah kenapa peknen yang ke-2 lain sikit...tapi plg suka makan buah2...plg gemar buah tembikai..perghhh...sebiji pun aku blh abiskan tu klu xmkn apa2 la...sedoppp...makan sejuk22...minum susu???...mula2 ok lagi la telan susu anmum smpai kandung ku 6 bulan Lepas dari tu...aku  minum milo dan susu perisa coklat dutch lady.


     dari bulan ke bulan beratku naik tapi tak banyak la coz aku ganti pose time kandungan ku 7 bulan bukan apa...krg sikit rasa lapar klu bb dh bsr kt dlm tu...klu awal2 dulu nk ganti...fuhhh...sakit..ooo...


5 Month ++
   Hah..tgk pic aku yang nie ceria je kan...hihihi..maklumlah hati senang...perut dh nampak...tap aku dpt rasakan bb ku bsr coz perut bsr sangat...mengandung anak 1st dulu xde la bsr pun...w/pun dh kandungan dh 8bulan++....masih ada org ckp ingat 5bulan.Tapi peknen yang nie 5 bulan dh nampak.......apa pun kita lanjutakan bercerita.....peknen yang nie xde la aku nak melawa sangat ya la...seperti sblm peknen.pergi opis cuma sapu bedak dan lip gloss jer...kadang2 ada jugak la mekap tu time nk g masuk meeting penting la..kandungan 6bulan baju kurung dh xmuat dh....baju muat tapi kain la..mmg xleh kancing dah...hahhahah..gemok..gemokk...hahha..kahhh...!!!..;-)
Aahh....xkisah la gemok..gemok2...ada bb...hiihihi......Persiapan bb kali nie cuma ala kadar sajer...bukan apa sb yang bb 1st pun ada lagi...klu tambah2 pun mybe botol susu Avent,pam susu,pakaian besar sikit la,barang keperluaan bb spt brg2 mandian,ubat2,ubat/jamu tuk mama dll la...mengidam???....ermmm....aku mengidam time peknen nie...apalagi kalau bukan cempedak.....mmg susah cari coz bukan musimnyer..klu durian adalah.....xde rezeki la..nampaknyer.....alhamdullilah..suamiku dapat cari buah cempedak di area pasar borong dapat la sebijik ada org jual...beli la...smpai rumah apalagi aku terus sambar dan terus sediakan bhn2 tuk goreng la....tgh2 malam makan cempedak.....layyyannnnn...!!!!...mmg puas sgt2...lepas jugak apa yang aku idamkan.


6 Month++
   Check up mengandung berjalan seperti biasa tiap2 bulan...tp yang peliknyer aku dia suspect kencing manis???...gile apa mkn benda2 manis pun tidak....aku ikutkan jer...misi srh minum air paling sedap di kk sg tua..."Air Gula"..bueekkkk.....nak muntah aku cekek air tu.....result tu diorang hantar sms pada aku....esok...fuhhhh...yooo!!!..canggih betul tu!!!....tunggu punyer tunggu xde pun msg atau call dari kk....aku rasa lega dah....tiba22.....ringg/....ringgg....handpone aku bunyi...dari maner ya ???..nombor aku xkenal...hello blh saya bercakap dengan pn. Zarini???.;misi...alamak!!!...ya saya....jawabku;esok pn diminta hadir ke kk sg tua.....oppssss......my god!!!!!...tiddddaakkkkkkk......


Puan kena jumpa doctor pasal result air gula puan.....aku masuk bilik doc....puan sihat?; jawab doc...aku hanya anggukkan kepala sajer...
Saya mahu pun buat ujian test darah 2minggu sekali (bhp) tak silap la....nak  tgk result puan hingga sampai bersalin....harap2 ok la result lps nie.....amin....
2minggu akan datang aku kena buat la test tu sebelum tu aku di srh pose dr kul9mlm hingga la 8pg...pose makan la....minum air  kosong blh lagi....pagi tu bacaan result aku ok jer....3.5,test ke-2 kul 11pagi pulak...aku makan roti yang ada buah2 tu...sekeping dan air mineral tu jer....kul 11pg tu aku g la test lagi...bacaan result 7.0.....opppssss...tinggi????...tgk pulak kul 6pt dan 9mlm pulak...aku blik beli nasi ayam dekat simpang rumah aku tu.....ptg g test bacaan dh stabil 3.5 dan malam pun sama....esok misi tu minta aku jumpa doc...nak tau doc ckp apa pasal result aku......ermmmm...malasnyer...


7 Month++
smapai pagi tu trs g bilk doc ....biasa la doc srh buat lagi hingga tahap gula aku ok...7 tu tinggi jugak....buat la aku smpai la kandungan ku 9bln jer.....result time ok jer....tuk pengetahuan kawan2 due date aku adalah...30/7/2010.Dan aku masih lagi sihat dan alahan berkurangan....dekat saat akhir nie aku sentiasa amalkan makan buah sengkuang cina,buahan2 lain....dan sayur2....elakkan makan maggie perisa kari yang blh menyebabkan bb mudah dapat kuning..Barang2 bb dh lengkap semuanyer....maklum la aku nie kuat berjalan2...bukan apa orang tua2 cakap senang bersalin.....tapi aku ttp lambat jugak......hahhahah.....ank 1st pun lambat....entah la ank 2nd nie..


     Hah...time kandungan ku 7bulan lebih aku blik kampung waktu tu naik bas la coz ank sulung aku nie suka sgt naik bas.....bukan aku xleh bawak keta blh tapi hubby xbagi la....katanyer jauh....aku blik kampung sajer2...jer kebetulan pulak aku nak scan 3/4 D bb ku nie....saje nak tau jantina dan lihat mukanyer....aku pergi la scan tu di klinik swasta di Kuala Lipis.....dengan bayanran rm100 jer dapat la 4keping pic bb siap cd lagi...


3/4 D scan
Nie pic bb chomel dlm perutku.....hahhaha...xsabar nk tunggu dia kuar....doc apa jantina anak saya???aku bertanyer  pada doc...,;bayi puan gurl....;doc......


ohhhww......gulr senyum aku dengarnyer...bb gurl lagi...nampaknyer xde la geng ayah nie...hahhaha....xsmpai 1/2jam hubby aku call tanyer bb apa scan???..aku jawab gurl...hihihi...hubby aku xde la banyak ckp...cuma dia ckp xde geng ayah la...mcm nie kalah la ayah 3 vs 1 hahahah......xsabar aku nk blik rumah nak tunjukkan pada hubby....esok baru blik la...seronok duk dikampung mcm2 mak aku masakkan...aku nk rendang ayam,mak buatkan,nak makan kerabu pucuk paku pakis + kerang,makan ikan sungai,ikan pekasam...mcm2 la lagi......kenyang la tidak terhingga aku dan bb ku didalam nie....time peknen nie aku suka sgt2 g kenduri kawen alasannyer aku suka nak minum air sirap kenduri...entah la xtau best sgt...hahhaha....sewel betul tekak aku nie...hiihihhi.......


8 Month++
   Hari demi hari,minggu demi minggu dan bulan demi bulan saling berganti....aku tetap seperti biasa ceria,semangat dan yang penting tetap chomel...hiihih.....aku dok memikirkan bila aku nk start cuti bersalin....dan tangan ku nie xputus la dok berfb..share pandangan/pendapat pada kawan2 di wall aku atau pun hospital bersalin.Saje nak cari maklumat/kongsi pengalaman...lagipun aku xbeberapa ingat ttg peknen sgt ya jarak pun kira jauh jugak la 3tahun....


   Masih tetap pergi kerja w/pun due date aku makin hampir...xde tanda2 langsung...aku dapat rasakan lambat jugak bb aku kali nie kuar sama dengan ank sulungku dahulu.....40minggu 5hari...yang entah la...nak ckp aku xaktif lebihdari aktif...naik turun tangga blik umah,opis lagi....g site visit,meeting di kl...memandu sendiri....siap g shopping ke maner2 jer...asalkan aku dipermudahkan bersalin.....tidakkkk..jugakkk.....pada 30.7.2010 adalah due date aku tapi masih xde tanda2 nk bersalin cuma kau rasa xsedap hati jer......perut asyik mengeras je dari kul 4pg hingga kul 12tghari.....last2 aku call hubby ckpdgn dia perutku sakit mengeras jer......adakah nie masanyer.....hubby ckp tunggu kt opis nanti dia smpai bawak aku g hospital selayang.....smpai hospital aku tunggu giliran tuk dipanggil....ramainyer yang tunggu nie...nama dipanggil pas2 doc srh aku baring kat atas katil....biasa la nk check jantung bb dan kekerapan sakit aku nie....yang graf tu....bila mesin tu bergerak jer...menunjukkan kekerapan sakit aku bertambah....selang 5-10 minit sekali......doc pun srh aku tahan...check laluan dh buka atau belum....doc ckp xbuka lagi......tgk pada graf nie puan dh sakit...tp saya minta maaf puan sebab....ward nie penuh dan klu puan boleh tunggu...tunggu la...xpe la doc,saya pulang jer....rumah dekat jer..klu sakit sy dtg blik....maaf ya puan...xpe..keesokkan harinyer aku ambil keputusan tuk pulang ke kampung di Raub,Pahang.....nampaknyer aku bersalin di kampung la disebabkan hospital di bandar full....
9 Month++




Tunggu kelahiran bb ku ke -2.....dan aktiviti ku dikampung....hihihihi






















No comments:

Post a Comment