Thursday 17 March 2011

Kehadiran Cahaya Mata

Genap usia perkahwinanku 3 bulan aku telah disah kan hamil 2bulan...time tu mmg aku tidak tahu pun bukan apa baru lagi kan...mybe terkejuzz dan demam selama 3minggu rupa2..nyer...Hamil.Gembira aku dapat tahu termasuk la dengan suamiku...tapi kepala suamiku masih pening memikirkan ekonomi yang tidak beberapa stabil lagi maklum la baru kawen...lepas kawen aku mengikut suamiku tinggal di port klang dekat dengan tempat kerja ( lama ) dan buat sementara waktu aku tinggal dengan family suamiku...mula2 mmg aku xselesa maklum la nak baut apa /bergurau2 terbatas....sebulan setengah jer aku duduk dengan mertuaku....pas2 kami berpindah di kg delek,port klang.


   Jujur dan terus terang aku memang tidak selesa tinggal di rumah mertua ku yang agak...mcmaner nak cakap ya....tidak sedap mata memandang la....segala tugas rumah,kemas,masak dll aku buatkan...adik2 perempuan ramai tapi pemalas...tau buat sepah2 jer termasuk la dengan kakak iparku...mmg xselasa la...aku dh terbiasa hidup tempat yang selesa,kemas dan bersih....aku tidak menyalahkan mereka tu kehidupan mereka dan mereka selesa hidup bergitu...so,xkan la aku pandai2 kan diri tukar cara hidup diorang....bak kata orang " masuk kandang kambing kena lah mengembik...."ya tak???.....selamat sikit tinggal di rumah sendiri w/pun perabot xbeberapa lengkap...tp aku selesa sangat2...slow2 kata org tu lama2 penuh la la rumah dengan perabot...


    Kandungan ku masuk 3bulan aku daftardi kk kg delek.Syukur la hubby aku hantarkan setiap pergi klinik...aku gembira berada disisi suamiku.....w/pun suamiku bersikap diingin denganku...( fikir anak  yang bakal lahir ) dgn ekonomi tidak beberapa kukuh lagi...dengan keluarga belah pihak suamiku masih bergantung dengan nyer dlm segala-gala hal yang remeh temeh....sabar jer la...mula2 tu aku ok la..layyannn...jer..tapi lama kelamaan diorang nie makin berlemak pulak....mcm xpaham dengan keadaan suamiku nie....


    Kusangkakan panas hingga ke petang rupa2nyer hujan di tengah hari......perkahwinanku mengalami krisi nie berpunca dari keluarga sebelah keluarga suamiku...yang suka buat perkara yang aku tidak suka....kadang2 kasian aku melihat suamiku...jadimcm lembu ditarik ke sana ke mari......last2...lepas geram padaku... mmg rumah yang aku tinggal nie bsr dan luas tapi....tidak sewenangnyer memperlakukan.....sesuka hati....mereka tidak mempunyai perasaan kepada ku ke bahawa aku nie hamil dan xlarat buat kerja berat2....ceritanyer bergini suamiku berkata kakaknyer mahu buat birth day party di rumah ku...sb umahku bsr, luas dan bersih...segala-aktiviti masak2 dirumahku la....aku tidak kisah langsung....asalkan kemas seperti sediakala....pada hari itu suamiku menjemput ku dia ktm port klg...aku pulang ke kampung naik bas...kerna suami ku xde cuti.smapai jer dirumah..aku lihat rumah bersepah2...berlecah2...sb adik2 suamiku keluar masuk bilik air dan mandi hujan diluar...abis la dapur basah.....pinggan mangkuk tidak berbasuh....abis kerpet putih aku tumpah air sirap.....Ya Allah apa dh jadi dgn umah aku nie....Aku trs masuk bilik kepenatan smbil senyum pada mak mertua dan mak su suamiku....


    Aku terus ke bilik air nk buang air....pas2 tu kebetulan adik2 dia lari basah2....aku tegur adik dia jgn buat mcm nie....abis lantai...suamiku dengar pas2 dia marahkan ku dia ckp "kenapa marah biarkan je",....hati aku sakit dgr penjelasan suamiku tu....last2 mak mertua dan maksu  kemas2 barang2 suamiku hantar ke rumah...aku srh mereka bawa makanan2..semua balik.rumah aku di tinggalkan mcm tu jer....mesti u all bayangkan dengan kandunganku yang berusia 7bulan lebih...xlaratnyer...aku kemas rumah sorang diri,mop lantai smbil menangis....kenapa la diorg bersikap zalim dgn aku...pada hal diorang pernah mengandung...diorang pernah rasa apa yg aku rasa.....aku sabar lagi...suamiku blik rumah marah2....dia ckp aku xsuka family dia...aku ckp bukan tak suka tapi tgk sendiri la....dia srh aku minta maaf dgn mak dia dan mak su dia....aku menangis semahu-mahunyer...lalu dia kuar rumah tinggalkan aku blik rumah mak dia....dan trs g kerja....aku keseorangan......xde tempat aku nk mengadu...last2 aku call amk aku...dan ceritakan segala-galanyer....mmg aku salah cerita pri hal rumah tangga pada orang lain tapi pada sape harus aku mengadu/luahakan????....mak aku dgr mmg dia jadi marah buat aku mcm nie....keesokkan harinyer...suamiku pulang dan akumenyatakan padanyer suruh menghantar aku ke klinik....tp dia beri alasan ada hal lain..rupa2 nyer dia nk hantar mak dan mak su g shopping ke???..tak ingat la...pas2 mak su dia ckp minggu depan blh pergi klinik...xyah g la buakan ada apa2 pun...tu alasannyer....aku siap2kan diruku dan akau nekad pergi sendiri...setiaporg perut lain2...suak hati dia je ckp mcm tu...aku ini peknen ank 1st xtau apa2 lagi.....aku g jln kaki smbil air mata menitis....Ya Allah...kenape semua nie terjadi padaku.....kenape suamiku orang yang aku cintai sanggup mendengar kata2 orang lain dr istiri dia.....tghari suamiku call handpone ku...aku tidak angkat sb marah sgt2....Syukur Alhamdullilah...nurse ckp kandungan aku ok...misi tu ckp aku selalu senyum....jer..mesti bb kuar kuat senyum..pada hal misi tu tiadak tahu dalaman aku menderita.....


   Aku tidak mintak apa2 melainkan suamiku sentiasa berada disisi ku sentiasa...tu yang aku mahu...klu dia nk makan aku sanggup masakkan w/pun aku pening yang penting dia dekat dgn aku.....lps solat maghrib suamiku    bertanya pada ku apa yang aku tidak puas hati....aku ckp semahu2nyer sambil menangis dan dia luahkan apa yang dia xpuas hati dgn ku pas2 kami bermaafan.....kandungan ku dh cukup 9bulan...aku mintak dia hantarkan blik kmpung...disebabkan xde cuti dan kebetulan saudaranyer hendak pulak ke kampung aku tumpang sekali....waktu tu hanya tuhan jer yang tahu aku sedih sangat2....dan memikirkan sape nak jaga makan,minum, pakaian suamiku nanti....yang suamiku hantar sms padaku "tereasa sunyi je rumah ayang xde...sedih sgt....niasanyer dengar suara ";....baca msg tu aku manangis semahu-mahunyer.....aku berdoa agar suamiku dpt pekerjaan baru dia interview tu...syukur rezeki ank suamiku diterima....belum smpai sebulan berkerja suamiku di pindahkan di Johor.Dia ckp kerja nie akan merubah masa depan kita tp bukan segera...slow2 asalkan rajin....
      Aku di kampung sibuk dengan persiapan kelahiran bb pertama ku....suamiku ckp dia tidak dpt lawat ku kerna baru kerja xblh cuti...aku pahami keadaannyer...tapi mak ayahku bagaimaner????...aku sikit pun tidak cerita pada keluargaku...cuma aku ckp suamiku dpt kerja baru dan kena hantar kt JB so,xleh cuti lagimelainkan aku bersalin baru dpt cuti tupun hanya 3hari jer....Rinduku semakin mendalam pada suamiku....mana tak nyer...dr aku blik kmpung mmg dia xlawat2 aku lagi....tp aku paham....siapa blh simpan perasaan lama2....last2 aku call dia mintak dia blik w/pun sehari jer....pas2 dia ckp xblh..baru je mc blik ambik keta kakak dia semlm...aku dgr penjelasannyer...trs air mataku gugur....Ya Allah sanggup dia dahulukan keluarganyer dari aku?????...Aku nie sape???.....aku masih bersabar....Ayah dan mak aku pergi ke pasar tani pas2 berjumpa dgn pakcik saudara suamiku lalu bertanyer dgn pakciknyer tu...kenapa la GD tu xbalik lawat bini dia??..dh la hantar bini orang lain bukan dia...dia kerja kt JB pun xkirim duit ke tu bini???...mmg la ankku xde cerita tapi aku perhatikan jer....ckp ayah aku kt pakcik saudara suamiku..aku dpt tau cerita dr adik aku...aku mmg xtau langsung org tua ku blh bertanyer mcm tu...tiba la saat yang di tunggu2 kan bb ku lahir tanpa ayah di sisi...9.29mlm 15 ramadhan ( 26hb.9.2007 )  ank sulung ku dilahirkan....seberat 2.7kg di hospital Raub...lalu  atuk tolong azan kan....keesokan harinyer suamiku smpai.... 
Putri Sulungku




    Melihat wajah si kecilku hatiku tenang.....bb yang ku beri nama Nurin Nabilah....semuanyer rezeki dari Allah...hidupku tidakpernah rasa susah pun sb Allah tu sudah tentukan rezeki anak tu....3hari berlalu kini suami ku kena pulang berkerja....terasa berat hatinyer nak pulang kerna rindu pada aku dan ank....aku gembira sangat2....aku tidak sunyi dah....syukur aku dapat tawaran berkerja di syarikat swata di Kuala Lumpur...dan ingin aku menjaga site di Pahang daerah raub dan K.lipis....apalagi rezeki aku dpt kerja rezeki anak....nie lawaktu aku buktikan pada anakku aku akan membahagiakannyer.....berita gembira aku khabarkan pada suamiku...dia bersetuju...klu akau cuti aku dtg kl dan klu dia cuti dia blik jmput aku....kami bersetuju...ku sangkakan tidak ada sengketa lagi diantara kami..tapi.....rupa2nyer keadaan meleset.suamiku marah yang tidak terhingga...aku sendiri tak tau apa puncanyer.....dia minta aku dtg ke kuala lumpur beri penjelasan...aku ckp padanyer abg cuti datang la jemput...tidak...dia srh aku jugak naik bas dgn gendong ank...aku akur....biarla aku mengalah....aku trn dekat tol gombak....dlmnkmelintas jln tu aku takut kena langgar..maklum la kt situ keta laju2...aku dan ank melintas...entah mcmaner keta dtg laju2....mujur la aku selamat...terkejut suamiku...pas2 aku jeling je kt dia.....pas2 aku ckp biar aku mati dgn ank asalkan kemahuan dia aku ikut....dia mintak maaf.rupa2 nyer....diamarahkan pasal baru2 nie mak dia dan kakak dia blik kmpung pas2 dgr cerita yg bukan 2 ttg aku dan hubby.suamiku ckp aku buruk2kan dia dkt org kampung.masa aku mengandung.Ya Allah....sumpah aku xde buat kerja2 tu....aku duk rumah jer...aku ckp xkan lah aku sarat nk g kmpung cerita buruk2 suamiku sendiri???..pk la sikit....pastu suamiku tuduh ayah ku yang cerita...ooo...aku jelaskan padanyer...ayahku jmpa pakciknyer kebetulan pakcik tu sepupu ayahlku jua dia bertanyer maner suamku jer tidak pulang2...tu ajer....si isteri pakcik tu buat mulut g cerita bukan2....Ya Allah knp snggup ada org nk runtuhkan masjid aku nie????.....aku mohon maaf pada suamiku ku katakan padanyer jgn dgr ckp orang yang tokok tambah cerita tu.....biasa la dia xblh tgk kita bahagia....last2 suamiku paham....


selesai jer kerja aku dia raub,aku diminta lapor diri dia Kuala Lumpur...aku ingatkan mereka tak nak smbung kontrak aku....soa aku jadi pekerja tetap.....smpai skrg....usia si kecil ku dh meningkat......dari hari kehari...bulan ke bulan....


5 bulan
6/7 bulan




   Seronokku melihat ankku membesar depan mataku.....satu jer..bb aku nie xsuka minum susu formula cuma susu cap gantung jer.....ori.....hihihihi apa lagi tempat kerja dengan umah dekat aku blik je tghari bagi bb susu. pas2 g kerja blik semula blik kul 5 ptg...aku pindah tinggal di Kuala Lumpur  dgn adikku ( kembarku ) kebetulan dia kerja dgn aku sama....Selang beberapa bulan aku kena hantar bekerja di ipoh selama 1tahun tuk handle site sana..."Pejabat Pos Lama Ipoh"....suamiku memberi kebenaran....mcm biasa aku bawa ankku tinggal dengan aku dan cari org jaga di sana. Syukur la...semunyer berjalan lancar....Kehidupan dengan suamiku bertambah erat...bagiku peristiwa sebelum2 nie aku anggap asam garam rumah tangga...sedangkan lidah lagi tergigit nie pula suamisteri.....buang yang keruh ambil yang jernih.....


     Hari demi hari....bulan demi bulan...usia perkahwinan ku dah berusia 3tahun dan ankku yang sulung berusia 2tahun...lbh..so skrg nie la masa nak tambah adik...hihiihhi...gatai!!!!!.....
2tahun 6bulan


So,bos aku bersetuju aku di pindahkan blik ke Kuala Lumpur lps raya puasa....syukur aku dekat semula dengan suami....Oppppss......dh lewat datang bulan nie....dh sebulan tapi bila aku beli peknan test tidak menunjukkan --ve...xpe sabar menunggu...kebetulan pula opiss aku buat family day di Pulau Langkawi...apalagi aku sekeluarga pergi la...seronok sgt2...honeymoon ke-2...ihihihihhi.....3hari 2mlm....best...tu....


Keluarga ku




my family n family kembarku




Tasik Dayang Bunting

cerita seterusnyer...tunggu.....

No comments:

Post a Comment