Monday 20 June 2011

Ikhlas Air tanganku ( My Resepi )

   setiap orang mempunyai kelebihan masing-masing.Ada diberi kelebihan menjahit,berkebun,berniaga,buat kueh,masak dan macam2 lagi la...tidak ketinggalan aku jugak...ermmm...bohong la kalau ada orang cakap perempuan xreti masak...bukan xreti tapi bagi pendapat aku diorang malas nak belajar benda2 nie semua leceh....Leceh????..perkara yang leceh nie la penambat hati suami xyah la susah payah g jumpa dukun la cakap suami saya nie..ada orang lain ke apa ke....tu semua silap pada diri sendir....Allah dah kurniakan kelebihan pada diri kita,cuma kita sebagai manusia nie xpandai menghargai dan bersyukur.....nak bercakap panjang lebar xguna la...jom kita lihat " MyResepi Are'ngah "aku nie memang suka masak...xkisah la masakkan apa..kalau ada orang share resepi dengan aku...apalagi stayby la pen dan kertas aku..hihihi...xsalah kongsi resepi...bagi aku suka kongsi masakan negeri2 orang.seronok rasanyer....nie koleksi resepi aku ler...banyak lagi tapi letih la nak upload...hihihi...jom layannnn......


Sebelum tu stayby towel kecil ya..nanti ada pulak air liur yang meleleh...hihihihi...


Gulai Lemak Labu + Udang
 Nie Masaka kegemaran suamiku...bak2 santan nie memang dia suka sangat.....hihihhi..tu sebab la badan pun semangat..hihhhihi.skrg aku kurangkan dah masak lemak nie..seminggu 1x je..tu pun guna santan kotak 0 kolestrol...my hubby ada darah tinggi...
Udang Masak Black Paper

Kari ikan Tongkol
Nie pulak masakkan kegemaran ku dan anakku...mmg udang my fov.resepi nie???..senang je..aku beli je rempah black paper brand seri aji tu...smpai dirumah...sedia bahan2nyer....tuang rempah tu dah siap..simple je dan cepat.Nie pulak kari ikan...sesekali nak jugak makan kari....kalau tak buat kari aku akan buat kurma ayam...ikut citarasa masing2....bila dah selalu masak nie.nak masak apa pun xtau...hihihihi....tapi aku nie suka mencuba resepi baru xkisah la kueh ke,kek,coklat ke janji aku buat...kalau xbuat kek dirumah aku mybe di rumah mak maklumlah...kelengkapan buat kueh tu xlengkap lagi...hihihihi.insyallah akan ku beli sedikit demi sedikit.Bila dah tau masak macam2 nie...di naluri kecil aku nie berniaga nasi campur.....bukan apa orang cakap dengan hasil niaga nie la kita banyak untung.Tapi...tengok la macamaner dulu kalau ada kesempatan insyallah.....xke maner la.Rezeki Allah tu dah tentukan pada umatnyer...cuma kita sebagai hamba pandai melaksanakan dengan baik.
sambal ikan bilis perah limau kasturi

ikan goreng berlada
Kalau rajin masakan yang enak2 la aku masak..kalau tak...yang simple2 jer....2,3 jenis lauk jer....cukup la...
Sup ayam












 Biasa memasak nie aku suka masakan kampung...maklum la "Orang Kampung"...hahahahah..kampung la sangat ada jugak la masakkan kampung yang aku sendiri xleh makan,bukan la berlagak ke apa.telah ku cuba tapi akhirnyer muntah..memeng xserasi dengan tekak.


Kangkung Masank Belacan












Kankung masak belancan nie mmg kegemaranku.Tapi hubby kurang coz dia ada resedung so,xleh makan belacan.Nasib baik la 2 puteriku xde apa2 semua bedal...hihihi.xmemilih la makan.
Sotong masak kicap maskan yang simple jer..cuma tambah sayur didalam bagi menceriakan lagi warna masakan....lagi satu menggalakkan anak2 makan jigak coz ada warna ceria dalam maskakan......pelbagai maskan yang aku buat,termasuk la buat kek..tapi tu time raya la...hiihhi...biskut2 nie.Sekarang nie aku tengah belajar buat kueh tradisional...hihihi...jarang ada orang nak belajar....tapi aku tetap nak belajar daro nenek dan mak aku....setakat nie kueh yang aku belajar adalah....kueh karipap,kueh buah melaka,kueh lapis,kueh kaswi,bagedal daging + ayam....yang lain2..insyallah akan datang..ahhahahaahah......
Sotong Masak Kicap

Air asam




Nie adalah makanan kegemaran si anak daraku ayam dan udang goreng tepung...biasanyer aku akan masak untuk minum petang.Biasanyer kalau dah makan kenyang la malam xyah makan...tapi w/bagaimana pun aku kena masak jugak coz my hubby nak makan.Susah sikit my hubby nie nak makan kt luar,cerewet pun ya jugak la...huhuhuhuhu...sobbb....kalau kedai tu masakan dia sedap mmg kami akan selalu datang la...tu klu aku dh bosan masak la...hihihihih..Dalam kamus hidup sebagai isteri maner ada bosan masak untuk anak2 dan suami.ya la tu dah tanggungjawab.  

Paru Sambal

Udang + Ayam Goreng Tepung

Aiskrim 1 M'sia
Aiskrim nie...teringatkan ku masa kecil2 dulu2....mak buatkan.sekang giliran aku buatkan untuk anak2 ku pula...tapi mak masih buat lagi aiskrim nie tuk makan2.....klu cucu2 dia datang umah.










We Like ice crem 1 m'sia,....hihihihihahahaha...






asam pedas

cekodok ranggup

ikan sungai

sambal jering

ikan patin +haruan goreng

kailan ikan masin

Gulai asrom Pahang
Penat la..tangan nie menaip....nie semua aku yang masakkan....semua lauk2 kampung..tengok la kalau ada resepi baru nanti aku kongsikan....bye22.....

No comments:

Post a Comment