Wednesday 3 August 2011

Bulan Puasa

Hi....Syukur Alhamdullilah.....kita telah berpuasa masuk hari ke-4.Semoga familyku,keluarga,saudara-mara dan sahabat2 ku diberkati Allah.Bercerita tentang puasa nie ramai yang beranggapan boleh jimat dan xjimat langsung coz asyik nak membeli je tgk tu nie sedap....hihihhi..nafsu semua tu.


Bagi keluargaku...pula aku lebih suka masak sendiri berbanding makan kat luar bukan apa time2 macam nie la nak berkumpul ramai2...makan sama2.maklumlah balik awal masing.xde la aku cakap salah berbuka kat luar.aku sendiri pun ada jugak berbuka diluar sekali sekala......tapi tu la bagi pendapatku berbuka di rumah banyak keistermewaannyer....dapat bersama berkumpul bersama,makan sama2,kemas sama2...solat sama2 dan lauk2 yang ada simpan panaskan dan makan time bersahur...kalau berbuka di luar bersahur atau tgh malam dh tentu2 kena masak.....kan..kan.....kan...tu aku punyer pendapat la...


Seronok sangat2 bila bulan yang mulia nie menjelma bukan apa aku suka mencuba pelbagai resepi terbaru sebagai juadah berbuka puasa tahun nie...hihihi..pasti u all nak tgk apa juadah apa yang aku masak sepanjang bulan puasa nie....tapi yg xseronok aku la...wawawawaw.....huhuhuhuhu...beberapa jam je nak berbuka pose period aku datang...wawawawaw.....xsabar2 nak mai!!!....nasib la...


Hari Pertama:
suami ajak berbuka diluar sb ari pertama katanyer...katanyer nak bawa aku dan anak2 beli juadah di bazar besar Shah Alam kt Studium tu....tapi xjadi coz aku balik lambat dari kerja coz ada tender yang perlu aku selesaikan.....nak pergi jalan dah tentu jem teruk...maka aku memutuskan pergi bazar ramadhan kt greenwood,gombak...not bad jugak....ramai orang...walaupun 1st day.beli la kueh karipap pusing,murtabak daging dan ayam dan air cendol.jadi la balik rumah aku masak jugak...hihihihi...dh dekat kul 7 dh....harap2 sempat la masak....nak tau masak apa???...jomm...intai!!!!...

Menu Pose Pertama
Nie la rupanyer juadah..segera...nasi goreng udang  tu yang aku sempat masak...lepas abis berbuak aku smbg masak lain nasi putih + ikan cencaru msk kicap dan sayur sawi (makanan bersahur sayur time sahur baru msk).


Hari Ke 2:


Juadah ari kedua nie simple je tapi menarik la sebab..aku terlebih rajin sikit coz time2 pose nie suamiku suka sgt2...berbuka tu makan kueh2....so kena la aku buat pelbagai kueh yang simple....nak tau apa kuehnyer????...jom terjah!!!...

Menu Pose Ke-2
Hah..tu dia lauknye...disebabkan balik kampung minggu sudah sebelum pose..so mak bagi aku tempoyak durian...apalagi masak gulai tempoyak ikan keli la...sambal udang..my fov tu..hihihi dan popia goreng inti ayam....tu la cerita ari ke-2 pose...hhihihi....kenyang perut senang hati..hahahah...solat???..maner leh solat aku cuti!!!..hahahaha.....


Hari Ke 3:


Ermmmm...terasa nak mencuba buat Nasi Tomato la pulak.....call adik dulu la...diela;Hello...ko tlg potong bahan2 nak buat nasi tomato tu balik nanti aku masakkan tu....la ceritanyer...aku pun letak ganggang telepon...nie la 1st time aku buat nasi tomato sebenarnyer wa cakap sama lu bro...hihihihi...gua xtau jadi ke tak..hahahah....Alhamdullilah...akhirnyer menjadi jugak....siap masak Nasi Tomato,Ayam Masak Merah,Sup Tulang....tiba2..hpon aku berbunyi.....lagu apa lagi bila cinta ( legenda budak setan)..tu dah tau sape call tu..my love...dia tanyer msk apa ari nie..aku jawab la...nasi tomato,aym...blaa...bla...pas2 hubby tanyer xde popia ke???...nak popia lagi la sedap la....apalgi aku masak la popia inti udang la pulak..xsangka anak2 aku pun suka.....happy sgt2....nak tengok rupanyer...jom...zazzzz!!!!...


Menu pose ke-3
Tadarrrr...dah siapkan kejap je masak2 nie main campak2 jer..hihihihi....nie la hasil air tangan seorang isteri kepada suami tercinta dan puteri2 tersayang.....jadi la ya dok???...masak2 jugak rumah mesti kena kemas...aku nie mmg pantang sikit rumah sepah2 nie...hihihi..maklumlah mak aku dh ajar dr kecil macam tu....hihhihi...sementara tunggu azan berkumandang dkt surau berdekatan rumah aku nie...layan cerita du kt tv....astro oasis dulu....org mengaji...selawat nabi...
Tv comelku
Dah ready dah..


























Simple je kan rumah aku??...mmg suka deco2 rumah nie..tapi slow22..dulu...insyallah cantik jugak ...hihihihihi......Aik ada helmet...hubby nie selalu terlupa helmet xsimpan...ermmmmm...sabor je la..hihihihi....
Dah ready dh..tunggu azan je..w/pun aku cuti tapi semangat pose tu tetap ada,....hihihihhi...."selamat Berbuka".....muahhhhhh.....nanti sambung cerita seterusnyer...hihihi................

No comments:

Post a Comment